Salah
sahiji organisasi di PBB widang Pendidikan, Ilmiah jeung Kabudayaan UNESCO dina
konferensi umum tanggal 17 Nopember 1999 netepkeun yén tanggal 21 Pebruari
minangka Poé Basa Indung Sadunya. Rarancang poé basa indung sadunya teh
kailhaman ku urang Banglades memeh pisah ti Pakistan. Urang Banglades teu bisa
laluasa ngagunakeun jeung mekarkeun budayana sorangan lantaran disengker pisan
ku Pamarentah Pakistan, kaasup dina basa Bangla, basa asli urang Banglades.
Salian
ti kailhaman ku urang Banglades, UNESCO ogé manghariwangkeun pisan basa indung
dina hiji mangsa bakal musnah, hal éta dumasar kana kanyataan nu aya yén basa
indung geus mimiti ditaringgalkeun, nu makéna beuki lila beuki ngurangan
kadeseh ku basa nasional jeung basa internasional. Loba masyarakat nu ngarasa
teu perlu ngagunakeun jeung bisa kana basa indung,
sabab dina hirup kumbuh nu leuwih lega basa nasional jeung basa internasional leuwih loba digunakeun, salian ti eta aya nu ngarasa basa indung teh dianggap kuno, jadul, kurang gaul.
sabab dina hirup kumbuh nu leuwih lega basa nasional jeung basa internasional leuwih loba digunakeun, salian ti eta aya nu ngarasa basa indung teh dianggap kuno, jadul, kurang gaul.
Numutkeun
UNESCO, basa téh puseur kahirupan sosial, ekonomi, jeung budaya. Ku kituna,
UNESCO nganggap penting poé basa indung sadunya dipiéling tiap taun-na,
tujuannan taya lian pikeun mupusti basa daérah di sakuliah dunya sangkan henteu
tumpur/musnah, lantaran unggal tujuh poé sakali aya baé hiji basa indung anu
tumpur.
Hasil
panalungtikan David Crystal dina bukunan Language Death (Kematian Bahasa), dina
jero saratus taun ka hareup, tina 6.000-an basa nu aya di dunya kiwari nu masih
kénéh dipaké, diperkirakeun 50 tepi ka 90 % bakal musnah.
Nurutkeun
UNESCO, di dunya kiwari aya 2.500 basa indung nu keur nuju kana kamusnahan,
alatan teu dipaké deui/ditaringgalkeun ku séké sélérna sorangan.
Pikeun
nanjeurkeun jeung ngamumulé basa indung, Pamaréntah Provinsi Jawa Barat
ngaluarkeun Peraturan Daerah (Perda) Nomor 5 taun 2003, ngeunaan miara basa,
sastra, jeung aksara daerah. Pamarentah Jawa Barat ogé geus netepkeun muatan
local basa Sunda di tingkat pendidikan dasar (SD, SLTP) tepi ka tingkat SLTA,
sarta aya sababaraha daerah tingkat II anu ngawajibkeun pagawé nagri dina
saminggu, sapoé di kudukeun make basa Sunda, ieu tarekah sanajan tacan
katingali hasilna, minimal aya upaya pikeun mengamumule basa Sunda sarta
dipiharep tarékah ieu leuwih lega aweuhanana, ngawengku ka sakabéh masyarakat
nu aya di tatar Sunda.
Merhatikeun
naon anu di ungkapkeun di luhur, sanajan ceuk UNESCO basa indung dianggap
tumpur lamun seug panyaturna atawa masyarakat anu makéna kurang ti 100 rebu
jalma, sedengkeun panyatur nu ngagunakeun basa Sunda kurang leuwih 17 juta
jalma, jadi ari ceuk itungan matematis-mah jajauheun kana tumpur, tapi tetep
aya kahariwang dina diri, hiji mangsa basa Sunda baris kubra, sabab urang Sundana
sorangan dina ngamumulé basa Sunda kurang daria, beda jeung urang jawa anu leuwih
reueus kada budayana. Urang Sunda kurang reueus kana budaya sarta basana
sorangan, teu saeutik urang lembur nu sakola ka kota, siga nu seunggah
ngagunakeun basa Sunda. Samalah bapa Sunda, indung Sunda, lingkungan Sunda,
tapi di kulawargana ngajarkeun/ngagunakeun basa Sunda. Naha ieu téh salah
sahiji nu dipikasieun ku para ahli mangrupakeun ciciren yén basa Sunda baris
carem/kubra. Teu mustahil dina hiji waktu basa Sunda musnah seperti basa
Yunani, Ibrani, Sangsekerta, Rum nu geus lewih tiheula kubra.
Lain
sim kuring anti nasionalisme atawa anti globalisasi, tapi na geuning ari bangsa
deungeun mah loba nu merhatikeun, ngarulik, dialajar kabudayaan nu aya di urang,
samalah sababraha waktu kaliwat aya rombongan pelajar ti nagri Canada lobana 15
urang datang ka Subang rek dialajar kabudayaan nu aya di wewengkon Subang. Naha
ari urang anu boga eta budaya siga nu teu maliré kana kamekaran budaya
sorangan. Moal aya tunggal ika lamun henteu aya bhineka, sabab ari basa katut
budaya mangrupa ciri ayana hiji bangsa, moal disebut bangsa Indonesia lamun
dijerona teu aya séké sélér atawa budaya Sunda, Jawa, Bali, Batak, jrrd.
Tarékah
anu geus dilakukeun ku UNESCO pikeun miara basa indung ngaliwatan poé indung
sadunya, sarta usaha Pamaréntah Provinsi Jawa Barat ngaliwatan Perda-na, perlu
pisan ku urang dipapag kalayan kagumbiraan sarta urang salaku masyarakat, hususna
urang Sunda kudu ngarojong kana ieu kawijakan, mugia ka hareupna di saban
wewengkon Tatar Sunda aweuhan poé basa indung sadunya dina tiap tanggal 21
Pebruari diayakeun pangeling – ngeling anu leuwih lega ambahanana sarta
dieuyeuban kagiatan – kagiatan anu ngalibatkeun masyarakat, samisal lomba
ngadongéng basa Sunda pikeun sakola SD, SLTP, SLTA, Mahasiswa jeung masyarakat,
lomba nulis basa Sunda, lomba pidato basa Sunda, lomba kasenian Sunda jrrd.
Atuh dilingkungan pamarentahan bisa dicoba rapat – rapat ngagunakeun basa Sunda,
sanajan loba pajabat nu lain urang Sunda, tapi moal disebut bisa jeung teu bisa
ngagunakeun basa Sunda lamun henteu dicoba, sarta salilana moal bisa lamun teu
dibiasakeun.
Pikeun
narekahan sangkan basa indung tetep nanjeur sarta mekar kaasup basa Sunda, kudu
aya kasadaran ti séké sélér-na sorangan pikeun miara, micinta jeung mupusti
kana budayana, ieu mangrupakeun tugas urang saréréa supaya entragan ngora,
barudak sakola ngarasa reueus kana basa na sorangan, lamun ieu udagan geus
kahontal tong hariwang basa Sunda bakal kubra.
Hurip
Sunda!!
Tidak ada komentar:
Posting Komentar